CSW Arts & Culture leerjaar 2

Talent Special Arts & Culture

 

 

 

 

 

 

In klas twee weet je het zeker. Jij bent op zoek naar meer creatieve uitdagingen. Bij Arts & Culture gaan we de diepte in.

Je ontdekt nieuwe vaardigheden door praktische opdrachten en tegelijk leer je een heleboel over (cultuur)geschiedenis, taal en kunst. Leer je talent kennen en verbeteren en word zo één van onze cultuurspecialisten!

Deze special levert aan het eind van klas drie het certificaat Cultuurspecialist op.

 

Back to the 17's

 

In deze special gaan we op ontdekkingsreis door Middelburg, op zoek naar sporen van de Gouden Eeuw. We wandelen door de oudste straten, beklimmen de Lange Jan, ontdekken oude reclameborden en huisnamen. Onze gids is Cornelis Goliath en zijn eeuwenoude plattegrond van Middelburg.  

In de lessen op school komen de tekendozen op tafel om onder andere een selfie uit de 17e eeuw te ‘pimpen’.  

Jullie creatieve vaardigheden worden ingezet bij het tot leven wekken van een speciaal verhaal. Hierin spelen ‘gewone mensen’ een hoofdrol, maar draait het eigenlijk om de uitvinding van een instrument om ‘in de verre mee te kunnen kijken’. De eindopdracht is het maken van een kijkdoos, waarin jullie een scene uitbeelden uit het verhaal.

Verzamelwoede en tulpenmania

 

Tijdens de Gouden Eeuw werd van alles verzameld door de Nederlanders. Tulpen bijvoorbeeld waren zo populair als verzamelobject dat ze uit de tuinen van de rijke mensen werden gestolen en soms meer waard waren dan een huis. Ook het

Chinees porselein was erg gewild. De combinatie van deze twee verzamelrages leverde bizarre producten op zoals de tulpenvazen van Delfts aardewerk.

Jij gaat zelf aan de slag om zo’n bijzonder object te maken van keramiek!

Letteren van goud

 

In de twee eeuwen van haar bestaan heeft de VOC het dagelijks leven in ons land op veel terreinen blijvend veranderd: Eetgewoonten, kleding, inrichting van huizen, kennis over mens en natuur, literatuur en kunst. Zou je hierover meer willen weten?

Ben jij benieuwd naar teksten uit de Gouden Eeuw en wil je (bijvoorbeeld) een vers van de beroemde P.C. Hooft, zelf proberen te vertalen? Ja, we hebben het hier over dé P.C. Hooft, die van de P.C. Hooftstraat (waar is dat en waarom heet die straat zo?) en de P.C. Hooftprijs (waarom is die prijs tegenwoordig zo belangrijk?). Leven we nog steeds in De Gouden Eeuw, of hoe zit dat eigenlijk?

Je maakt kennis met Vondel, Huygens, Cats en Bredero en met wat zij schreven. Je gaat ook zelf een gedicht schrijven, naar voorbeeld van een tekst uit de Zeventiende Eeuw. Welkom in het literaire leven van de Gouden Eeuw!

Goud geanimeerd

 

Ben jij ook benieuwd naar wat het verhaal zou kunnen zijn achter een schilderij uit de Gouden Eeuw? 

In een groepje bedenk je samen met anderen een grappig, verdrietig, romantisch, gevaarlijk of spannend verhaal. Met het schilderij als decor maak je een stop-motion film van het avontuur. 

Er zijn verschillende soorten stop-motion animaties: klei-animatie, knipsel-animatie, lego-animatie en nog veel meer.

We besteden aandacht aan het verhaal, storyboard, belichting en dieptewerking.

Met je iPad worden heel veel foto's gemaakt en deze worden vervolgens bewerkt tot een film met geluid.

Klik op onderstaande link voor een voorbeeld van een animatie bij dit schilderij.

https://www.youtube.com/watch?v=e_QuXfOlETY

Toetsen plus

 

In de “Gouden Eeuw” brak door de enorme economische groei ook voor de jeugd een bijzondere tijd aan. Er ontstond, zeker in de grote steden zoals Amsterdam, een echte jongerencultuur waarin uitgaan een belangrijk item werd. Het gebruik van diverse “nieuwe” genotsmiddelen zoals alcohol en tabak nam een hoge vlucht en ook mode en muziek speelden hierin een belangrijke rol. Veel schilderijen en andere afbeeldingen maar ook liedboekjes uit die tijd getuigen daarvan.

Onder het motto van Prediker “Er is niets nieuws onder de zon” trekken we parallellen met de huidige jongerencultuur. We maken kennis met voor ons “oude” instrumenten als de luit, het clavichord, het klavecimbel en het orgel, die in de “Gouden Eeuw” heel erg hip waren.

We maken uiteraard ook zelf muziek, waarbij oude bronnen op een verrassende manier in contact gebracht worden met onze eigentijdse technologie. Zelfs onze iPads blijken voor dit doel ongekende mogelijkheden in huis te hebben.