Leerlingbegeleiding Van de Perre

Begeleiding op CSW Van de Perre

Het maakt niet uit welke opleiding je volgt, iedereen heeft weleens hulp nodig. Voor de één is dat extra uitleg bij wiskunde of  begeleiding bij het huiswerk. Voor de ander is dat een luisterend oor, omdat er problemen zijn. Het doel van ondersteuning is dat je gehoord én geholpen wordt. CSW is daarin sterk. De eerste personen bij wie je altijd kunt aankloppen, zijn de vakdocenten en de mentor.

De mentor als contactpersoon

Elke klas heeft een mentor. Een mentor voert individuele gesprekken met alle mentorleerlingen van de klas en houdt in de gaten of het goed gaat. Gaat het even wat minder, dan probeert de mentor daar eerst zelf met de leerling aan te werken. In sommige gevallen is het nodig een leerling individueel te begeleiden op het gebied van ‘leren leren’ en het (plannen van) huiswerk. Daarbij kan de studiecoach een belangrijke rol spelen. In de brugklas heeft iedere klas een mentor én een studiecoach. Deze studiecoach helpt leerlingen te 'leren leren'.

Soms is het nodig dat een leerling met bijvoorbeeld een leerprobleem voor korte of langere tijd extra ondersteuning krijgt. Dan komt de ondersteuningscoördinator in beeld om te kijken welke extra ondersteuning er nodig is. De extra ondersteuning  wordt gegeven in en vanuit het ondersteuningscentrum. De ondersteuners informeren via de mentor alle vakdocenten van de klas op welke wijze de ondersteuning wordt gegeven en hoe de vakdocenten daar het beste bij kunnen aansluiten.

Ondersteunings-coördinatoren

Thesse van Iperen
Mw. T. van Rooij-Van Iperen
Coördinator mavo
Anja Lazar
Mw. T. Lazar
Coördinator havo/vwo (onderbouw)
SDE
Mw. M.L. Sanderse
Coördinator havo (bovenbouw)
Wouter Versluijs
Dhr. W. Versluijs
Coördinator vwo (bovenbouw)

Ondersteuningslokaal

Het ondersteuningslokaal op CSW Van de Perre is van maandag t/m vrijdag van het 1e lesuur t/m het 8e lesuur bemenst met begeleiders. Deze begeleiders bieden begeleiding op maat aan leerlingen met een specifieke hulpvraag en vangen leerlingen op. Het ondersteuningslokaal is toegankelijk voor leerlingen met een faciliteitenpas, die door de ondersteuningscoördinator wordt toegekend.

Enkele voorbeelden van leerlingen die het ondersteuningslokaal bezoeken, zijn:

☉ leerlingen die behoefte hebben aan een rustige plek bij overprikkeling;
☉ leerlingen die een specifieke hulpvraag hebben en hier onder begeleiding en aansturing kunnen werken;
☉ leerlingen die re-integreren in het reguliere onderwijsproces.

Het uitgangspunt is dat de leerling zo veel mogelijk deelneemt aan de reguliere lessen.